Marknadsför din butik genom live shopping

E-handel är den del av detaljhandeln som ökar snabbast. Corona-epidemin har delvis hjälpt till genom restriktioner att besöka butiker fysiskt. De som spår framtiden är säkra på att vi inte kommer att återgå till att handla i fysiska butiker på samma sätt, då vi en gång har upptäckt hur bekvämt det är med e-handel.

Live shopping

Det du saknar vid e-handel jämfört med att shoppa i en fysisk butik är att varorna som säljs ofta visas upp på ett ganska platt och tråkigt sätt. Det har nu åtgärdats av de som arbetar med e-handel och botemedlet heter live shopping. Nyfiken? Lär dig mer på nätet.

Vad är live shopping?

Live shopping brukar ibland jämföras med gamla TV-shop, men till skillnad från den gamla TV-shop sker här allt i realtid. Den shoppingsugna går in på en shoppingkanal och möter där någon kändis eller influencer som vill sälja något. Kunden kan dels chatta med försäljaren samt ställa frågor och till slut handla i realtid.

Fungerar det?

Ja, det verkar verkligen som att det gör det. Bambuser presenterade hösten 2019 en modell av live shopping och de som deltog slutförde i hög grad sina köp, men många fler deltog genom att markera med likes eller lämna kommentarer.